Blog over signalen in groep 2

Signalen in groep 1 en 2

BLOG 22-10-2018

 

De volgende vraag is onlangs gesteld aan ouders van wie een kind in groep 3 of hoger leesproblemen

of dyslexie bleek te hebben:

Welke signalen waren bij uw kind achteraf bezien al zichtbaar in groep 1 of 2?

De antwoorden zijn zeer divers, maar duidelijk:

 

- Moeite met het onthouden van kleuren, cijfers, namen

- Snel afgeleid zijn

- Geen interesse in letters en/of cijfers, wel een grote woordenschat

- b/d verwisseling

- Letters spiegelen

- Laat gaan praten

- Moeilijk verstaanbaar zijn

- Minimale woordenschat

- Sommige klanken niet kunnen uitspreken

- Niet kunnen rijmen

- Onhandig zijn

- Slecht leesbaar handschrift

- Van rechts naar links schrijven

- Moeite met links en rechts

- Moeite met over de eigen middellijn gaan (rechterhand kan links niks doen)

- Het verschil tussen boven en beneden niet zien

- De begrippen gisteren en morgen verwarren

- De dagen van de week niet kunnen onthouden

- Meerdere opdrachten uitvoeren lukt niet

- Juist erg voorlopen op de aangeboden stof en versneld naar groep 3 gaan, waar de

   leesproblemen beginnen.

 

Dit zijn symptomen waar beelddenkers in meer of mindere mate tegenaan kunnen lopen. Elk kind is

anders en leert op zijn eigen wijze. Voor leerkrachten in de onderbouw is het dus belangrijk om hier

op te letten en met ouders in gesprek te gaan. Sommige kinderen zijn nog niet toe aan woorddenken

in groep 2 of 3, zij denken nog in beelden. Maar ons onderwijssysteem is er wel op ingericht.

De DavisĀ© methode kan deze overgang versoepelen, door deze kinderen beelden van de letters te

laten kleien. Wat je jezelf eigen maakt, onthoud je. Je leert correct en rustig waarnemen, waardoor je

bewust ziet wat er staat. Eind groep 2 kan dit een mooie brug vormen naar groep 3.

De Davis Learning Strategy (DLS) zou op meer scholen ingevoerd moeten worden!

Voor de individuele mogelijkheden hiervan, zie www.gavegave.nl .